Arról, hogy miért Biciklit Gilles-nek! Watteau komédiása, Gilles, régóta kedves a számomra. Tudja a bánat, hogy miért. A bánat, persze, azért is, de mind a figura, mind pedig a hozzá fűződő viszonyom ennél valamivel összetettebb, nyilván. Sőt, olykor új, számomra is meglepő összefüggések fedik fel magukat, de ezekről talán máskor, máshol. Szóval az ötlött az eszembe, hogy kéne neki szerezni egy biciklit. Nem feltétlenül, hogy felviduljon tőle, talán csak, hogy hozzá tartozzon. De igazából azt se bánnám – bár némileg meglepne, bevallom – ha kibiciklizne vele a képből.

Arról, hogy miért shopping list Indulás előtt kaptam Orsitól egy kis bevásárlólistás noteszt, hogy leírjam bele, miket láttam. Ez tehát a napló, minden oldalán ott a SHOPPING LIST felirat, innen gépelem a bejegyzéseket, bár persze egy idő után – néhány nappal megérkezésemet követően ­– megtelt. Hál' Istennek, hogy így mondjam.

2010. november 26., péntek

Október 22, péntek, huszonnegyedik nap

Nikolaikirche, a '89-es tüntetések kiindulópontja.
A lipcsei egyetem menzája önkiszolgálós. Ennek legfontosabb hozadéka, hogy annyit tesz az ember a tányérjára egy bizonyos ételből, amennyit akar, és mennyiségtől függetlenül fizet. Ez az én esetemben annyit tesz (figyelem, az előbbi annyit tesztől különböző kifejezés), hogy telepakoltam a tányért spagettivel meg bolonyaival, a rendszer tiszteletére (kevésbé a bolonyai, sokkal inkább a lipcsei egyetem menzáján érvényben lévő önkiszolgálós rendszerére). Egyébként amióta úton vagyok – és ezt vendégfogadóim tudják a legjobban, talán meg is jegyezték meguknak – a gyomrom befogadóképessége végtelen, minden egyes étkezésnél szomorúan konstatálom, hogy nem érzékelem, hol a határ, nincs határ, el vagyok veszve, azt hiszem.

Talpnyomok ugyanazon a téren, ugyanazon történet emlékére.

Aztán néhány órát a Zeitgeschichtliches Forumban töltöttem, kicsit Terror háza-szerű hely, csak nem annyira nyomi, például egy egész emeletet – ami azért sok, mert összesen kettő van – a DDR humorának szenteltek, nevetett rajta mind, aki értette, azaz a többiek. A Fórum tehát a posztbelikus Németországot, a Berlini fal történetét, a forradalmat mutatja be egészen gazdagon, egyébként ingyen. A korabeli tárgyak mellett (bélyegtől rendőrségi dubáig minden volt) a zenei élet meghatározó előadóit is meg lehet hallgatni, így találtam rá például Nina Hagenre, akiről majdnem először hallottam, de mégsem, mert a budapesti vasárnap reggelen (amiről már beszámoltam, s lám, mint annyi minden más, ez is kimaradt belőle) a templomba menet Gergővel az autóban őt hallgattuk, megjegyezte, hogy némileg meglepte az idős hölgy, aki egyébként legendás punkzenész, új lemeze, amely kizárólag keresztény beütésű számokat tartalmaz.

Bach a talapzaton, a Tamás-templom előtt...
Este motettás istentiszteleten vettünk részt a Tamás-templomban, ahol ez az egész dolog Bach fejéből kipattant, és persze meg is valósult, ha pedig az időjárási viszonyok kedvezőek, meg a napszak is olyan, hogy jó helyről érkezik a fény, ott sugárzik a nagy orgonista meg karmester nem kevésbé nagy ábrázatja az egyik festett üvegablak közepén. Nagy élmény volt, egészen felemelő, szinte megbocsátottam, hogy mindennek csak belépti díj fejében lehettem részese.






...és Bach a biciklin, valamelyik téren.

Auerbachs Keller, ide vezette először Mefisztó Faustot. 
Később azt a bazinagy emlékművet néztük meg, ami annak emlékére lett oda, hogy Napóleont legyőzték a népek. Sajnos a "bazinagy" melléknévvel minden számomra megmutatkozott részletét és tulajdonságát elmondtam, többet tehát nem tudok róla, ennyit enged látni a perspektíva, meg főleg, hogy töksötét volt, s a világítás elmaradt. Egy másik dolog, ami hatalmas volt, talán Közép-Kelet-Európa délnyugati részének legnagyobbja, az a vonatállomás. Igen impozáns épület, be is vásároltunk benne (mert áruház is működik ott), talán tejet az esti kakaóhoz, de lehet, hogy az volt már otthon, ez esetben valami mást, mindenesetre ha a nap le is ment, elmúlni nem múlt el kakaó nélkül, ezt jelenidőben egyre ritkábban mondhatom el, ígyhát ha alkalmam adódik rá – mint például most – örömmel írom le, még ha csupán retrospektíve is.

És itt sörözött Goethe, legalábbis azt mondják.
S ha ti magatok is szívesen retrospektivizálnátok egy kicsit, itt megtehetitek, az okot a korábban bejegyzett napokhoz újonnan csatolt néhány fotó szolgáltatja, meg egy számomra elég fontos link, ami – a blog műfaji követelményeinek ismét elletmondva – nemrég került bele a tizennegyedik nap leírásába, Mahler tiszteletére.

2 megjegyzés: